2006-05-05
OK. Det ser väldigt konstigt ut att plocka fram släden när det är fullständig barmark i Östersund ... Dessutom är det ca PLUS 28 grader varmt just den här dagen!

OK. I have to admit that it looks a little strange to bring a sled when there is NO snow at all in Östersund ... And it makes it even more weird when the thermometer shows plus 28 degrees Celcius!

Tur att jag har så stor bil!

Good to have a large car!

Så var vi färdigpackade.

Ready to go.

Här tornar Storsnasen upp sig i fjärran.

Storsnasen rises up at the horizon.

Väl framme vid vägen som leder till fjällstationen i Storulvån, finner jag en skylt som talar om att man stängt av vägen under två veckor på grund av att renarna kalvar och behöver lugn och ro. Det betyder att jag inte kan ta mig fram till snön med bil. Och det är 11 km till Storulvåns fjällstation från vägbommen. Alltså, för långt att bära släde och packning.

At the crossing where a small road leads to the Storulvån Fjeld station. I found the that the road was closed for two weeks due to reindeer husbandry.

Så, vi körde in på en väg som leder till Snasahögarnas stugby. På en bygata som heter Storsnasen svängde vi in och parkerade på en vändplan längst in på vägen. Jag fick lov att packa allt i/på min ryggsäck. Önskade att jag hade haft packväskor till Rayon och Chinook!

So, we choose another small road nearby. I had to carry all our packing in/on my rucksack. It would have been a good idea to have packing bags for Rayon and Chinook

Vi styrde kosan mot Storsnasen, med avsikt att sätta upp tältet någonstans i skogen nedanför fjället.

We set off towards Storsnasen and was hoping to find a camping site in the forest by the foot of the fjeld.

Solnedgång

Sunset.

Här är en bild på ett "fejträd". Älg eller rådjur har fejat hornen på en liten tall.

This is a young pine tree that has had its bark scraped of by a roedeers horns.

Efter ca 45 minuters vandring i ganska svår terräng, hittade vi så vår lägerplats, nordost om Storsnasen.

After about 45 minuts rather difficult walk, we found a perfect camping site north east of Storsnasen.

I en myrkant med en bäck som rann ca 75 meter från vår tilltänka tältplats.

Just at the side of a mire about 75 meters from a stream.

Jag börjar sätta upp tältet. Vinden var måttlig sydlig men tilltagande.

I started to set up the tent. We had south moderate wind but increasing.

Tältet på plats. Efter en stunds utforskning av närmaste omgivningen, fixade jag käk åt mig och hundarna. Pasta med salamipastasås till mig och "Sportsmans Pride" torrfoder till Rayon och Chinook. Jag kan utan tvekan säga att dom hellre hade velat dela min mat! Vid 22.30 flög en ensam morkulla över.

The tent is in place. After checking out the neighbourhood we had dinner. I had pasta and salami pastasause and Rayon and Chinook had kibbles. No doubt they would have trade their food for mine! At about 10.30 pm a single woodcock flew by.

Till kvällen är det mysigt och tryggt att tända en eld. Jag har lagt snöbollar runt elden för att undvika att elden sprider sig alltför mycket i det torra underlaget. Ännu finns det en och annan snöhög i skogen.

When it gets darker it is nice to set up a fire. To prevent the fire to spread I put snowballs around it. There is still one or two piles of snow in the forest.

Dags att sussa. Chinook vill ligga så nära sin matte som hon bara kan. Hon önskar nog att hon var en liten Chiuaua eller liknande så hon kunde dela sovsäck med mig.

Time to sleep. Chinook is trying to get as close to me as possible. I bet she wishes she was a small Chiuaua and could chare sleeping bag with me.

2006-05-06
Efter en ovanligt god natts sömn vaknade vi till en härligt solig morgon. Till vänster i bilden syns Storsnasen och till höger syns vår lägerplats. Vi kom inte närmare än så innan vi slog läger.

After a really good night sleep we woke to a beautiful sunny morning. To the left in the picture you see the Storsnasen and to the right you can se our tent. We didn´t get closer to the Storsnasen before deciding to set up the tent.

Här är bäcken där vi hämtade vatten och där jag tvättade mig.

This is the stream where we got water and where I washed myself.

En glad husky på språng!

A happy husky takes a leap!

Rayon vilar i tältet. Han har nämligen fobi för flygfän!

Rayon is resting in the tent. He seems to have a fobi for flies and the likes!

Chinook vilar strax utanför tältet medan jag packar lilla ryggsäcken inför vår dagstur mot Storsnasen.

Chinook is resting just outside the tent while I pack our small rucksack for the day.

Så ger vi oss av. Jag planerar att vi ska ta oss genom skogen och fram till fjället ca 2 km. Det var snårigt och ganska mycket snö kvar på vissa ställen.

Then we set off. My plan was to get through the forest towards the fjeld which is about 2 km. It was pretty diffikult terrain and quite alot of snow in some areas.

På ett ställe stötte vi på en bred men grund vårbäck. Efter en stunds tvekan åkte skor och strumpor av och jag tog mod till mig och vadade över. OM jag hade vetat hur blöt jag ändå skulle bli om fötterna senare under dagen, hade jag inte brytt mig om att ta av mig skor och strumpor!

At one place there was a shallow but wide spring stream crossing our way. After a couple of seconds hesitation, I took of my shoes and socks and waded across. IF I had known then how wet my feet would be later on, I wouldn´t have bothered taking shoes or socks off!

I skogen hittade vi spår av en före detta ripa som någon rovfågel slagit. Chinook tog en munfull med fjädrar som färdkost. Rayon smakade också med satte nog en fjäder i halsen, för han började hosta kraftigt!

In the forest we found tracks of a bird of prays feast of a ptarmigan. Chinook had a mouthfull of feathers. Rayon also had some but I don´t think he liked it because he started to cough severely!

När vi kommit ut på fjällkanten stötte vi på otaliga bäckar.

When we got out of the forest there were alot of streams.

Lycklig över SNÖÖÖÖ!

Happy to see SNOOOW!

Ändå lyckligare över SNÖÖÖÖ!

Even more happy to se SNOOOOOOW!

Rayon och Chinook.

På väg ut på fjället träffade vi tre tappra skidåkare och en jättefin Alaskan Husky. Dom skulle skida upp, så långt dom orkade. Själv blev jag trött bara av att se dom!

Vi gick rakt upp med riktning mot Storsnasens topp tills vi kom fram till den kraftledning som går till Fjällstationen i Storulvån. Min plan var att vi skulle följa kraftledningen ut till vägen mot fjällstationen, ca 6 km i fjällterräng. Vackert, lagom jobbigt och otroligt blött.

On the way up to the fjeld, we met three brave skiiers and a really beautifyl Alaskan husky. They were climbing the Storsnasen as far as they had jizz for. Me myself got tired just watching them!

We went straight up untill we got to a power line that leads from the comunity to the Storsnasen Fjeld station. I was planning to follow the power lines untill we reached the road and then follow the road to the Storulvån. This would be about 6 km walk in fjeld terrain. Beautiful, not too difficult terrain and very wet.

När vi kom fram till vägen stod där en av renskötarnas bränslevagnar. Jag bestämde mig för att följa vägen ända till fjällstationen. Men när vi var nästan ända framme, så gick det en hjord med renar på vägen och jag ville inte störa dem med hundarna, så vi vände.

When we reached the road, we saw a wagon where the reindeer owners had set up temorary gas station. I decided to follow the road towards the fjeld station, but when we were just a few hundred meters to reach the station, we saw a heard of reindeers on the road. I didn´t want to desturb then, so we went back the other way.

I en sluttning växte grupper med de här vackra blommorna. Jag tror att den heter Purpurbräcka (oppositifólia)

I found a beautiful flower at the side of the road. I don´t know the english name for it but it is called oppositifólia in Latin.

En typisk "turist-bild".

A typical "tourist picture".

Jag gissar att alla som någon gång tagit sig till Storulvåns fjällstation har bild på denna gamla lasbil med snöslunga modell stor.

I guess that everyone who has passed this strange vehicle has taken a picture of it.

Vi gick till bilen efter vår dagstur och åkte till Storlien och köpte lite godis och Pripps Blå 3,5 x 2. Gott till kvällsmaten. Perfekt att det finns snö kvar att kyla den annars ljumma ölen.

After our day out on the fjeld. We drove to Storlien to shop som snacks and drinks. Pripps Blå beer is very good to dinner. The areas with snow is perfect when you want to chill your beers.

Efter en dags härlig men lång (och bitvis blöt!) vandring - 2 km i skog, 6 km i fjällterräng och ca 15 km på väg - så var det skönt att ta av skor och strumpor.

After a long day (and partly wet!) walk out on the fjeld - 2 km in forest, 6 km on the fjeld and 15 km on the road - it was really good to take off boots and socks.

Tårna såg ut som russin i olika storlekar och det var jätteskönt att stoppa dem i torra strumpor. För att jag skulle kunna använda mina blöta kängor när jag skulle hämta vatten mm, så gjorde jag ett par "fuktstoppare" av en konsumkasse.

My toes and feet looked like pale raisins and it was great to take on some dry warm socks. Since I only had one pair of boots, I had to use a plastic bag and make damp stoppers.

Innan jag började med middagen, passade jag på att lapa i mig se sista strålarna sol.

I took the chance to enjoy the sun before I started to make dinner.

Elden är tänd och Rayon ligger och myser i tältet... på min sovsäck!

The fire is light and Rayon seems satisfied in the tent ... on my sleeping bag!

Rayon i motljus.

Rayon in back lighting.

Chinook x 2.

Rayon hade också ett annat favoritställe (förutom på min sovsäck). Det var en stubbe en bit ut på myren där han hade god uppsikt åt alla håll.

När vi senare skulle sova, så hörde jag orrspel. Härligt att somna till det ljudet.

Rayon found his favourite spot near the tent (apart from my sleeping bag). It was stub of an old tree where he had great overview of the mire.

2006-05-07
Vaknade första gången cirka 04.00 och gick på "toaletten" (det var de två ölen!). Precis då kom det en tjäderhöna och flög över myren. Perfekt timing!

Efter ännu en underbar morgon och frukost i värmande sol, gick vi tillbaka till bilen. Rayon lyckades med konststycket att skita ca 40 cm uppe i en gran.

I woke up at abour 04.00 am and had to go to the "toilet" (must have been the two beers!). Just as I sat there a carpercaillie hen came flying across the mire. Perfect timing!

After yet another wonderful morning -breakfast in the warmth of the sun - we got packed and went back to the car. Rayon managed to create art when he made a shit about 40 cm up in a fir tree!

Vi åkte till Handöl som ligger alldeles intill Storulvån. Där finns "Handöl-forsarna". Jämtkraft har ett kraftverk där. Det finns en jätteläskig hängbro över fallet.

We went to a place nearby Storulvån that is called Handöl. There is rapid water there. Jämtkraft has a powerstation there. And there is a really horrid cable bridge across the water fall.

Rayon ser något skeptisk ut över mitt beslut att vi skulle ta oss över! Men när jag gick före så följde både Rayon och Chinook med utan att tveka. Visserligen mer eller mindre krypande, men utan att jag behövde mana på dem. Även jag höll ganska låg tyngdpunkt kan jag säga!

Rayon doesn´t look too happy about crossin the cable bridge! But both he and Chinook followed me when I went across (more or less crawling!).

Regnbågen till vänster i bild.

The rainbow to the left in the picture.

Sen åkte vi hemmåt. Här passerade vi en hjord renar som gick på vägen. Hundarna ville gärna hälsa närmare på dem!

When we were driving back home, we passed a heard of reindeers who were feeding along the road. The dogs really wanted to get closer acquainted with them!

När vi kom till Undersåker så blev jag bjuden på fika hos Henrik Berggren. En hundförare som har sex st alaskan huskys. Han bor jättefint och har extremt praktiska och välbyggda hundgårdar. Jag fick också middag hos honom, grillat renkött som legat i vitlöksmarinad. Grabben kan inte bara snickra, han kan laga mat också!

As we got to Undersåker we were invited to dinner at Henrik Berggren and his dogs. He has six Alaskan huskys. He has buildt extremely practical stylish dog kennels. On top of this Henrik is a really good chef! We ate reindeer meat that had marinated in garlic. Yummie!